Deliverables


Hier sind Dokumente versammelt, die wir in der Planung des Projekts als Deliverables über den Verlauf des Projekts (Juli 2019 bis März 2023) definiert haben:

 
  • Deliverable (D1): Specification sheet for data collection and serial analysis – Stand Dezember 2019
Metadata Schema
Vocabularies – Relationship Type
Vocabularies – Various

  a) Summation of key findings and open questions – Stand April 2020: Bericht an Project Advisor Rick Prelinger zur Vorbereitung für einen Workshop am 6.5.2020

b) 4 papers on the typology of educational film practice in Austria, to be presented at  Workshop II, developed further for one conference and submitted to journals – publizierte Ergebnisse:
- Christian Dewald, "Wholeness and Nature: School Cinema and Reform Pedagogy", in: Katrin Pilz, Joachim Schätz (Hg.): Educational Film Practices, Themenheft von Research in Film and History, Jg. 5 (2023) Nr. 5. – https://film-history.org/issues/text/wholeness-and-nature
- Vrääth Öhner, "In Defense of Culture: The Vienna Urania and the Cultural Film", in: Katrin Pilz, Joachim Schätz (Hg.): Educational Film Practices, Themenheft von Research in Film and History, Jg. 5 (2023) Nr. 5. – https://film-history.org/index.php/issues/text/defense-culture-vienna-urania
- Joachim Schätz, "DIY versus Ditmar 1006: The economics, institutional politics, and media ecology of classroom projectors made in 1950s Austria", in: Nelleke Teughels, Kaat Wils (Hg.): Learning with light & shadows. Educational lantern and film projection, 1860-1990, Turnhout: Brepols 2023, S. 197–216. – https://doi.org/10.1484/M.TECHNE-MPH-EB.5.131500
- Marie-Noëlle Yazdanpanah, "The Austrian Province as Subject and Space of Action in Educational Film Practices", in: Katrin Pilz, Joachim Schätz (Hg.): Educational Film Practices, Themenheft von Research in Film and History, Jg. 5 (2023) Nr. 5. – https://film-history.org/index.php/issues/text/austrian-province-subject

 
  • Deliverable (D3): Papers by all project team members on case studies, to be presented and discussed at the project conference and submitted to peer-reviewed journals, preferably as part of one of the issues we edit – publizierte Ergebnisse:
- Nico de Klerk, "Dismantling the Dispositif: Social Science Experiments in the Classroom", in: Marie-Noëlle Yazdanpanah, Nico de Klerk (Hg.): The Educational Dispositif, Themenheft von TMG. Journal for Media History, Jg. 26 (2023) Nr. 1. – https://tmgonline.nl/articles/10.18146/tmg.831
- Vrääth Öhner, Christian Dewald, "Showing – Becoming Aware – Learning. On the Pedagogical Dispositif of the Kulturfilm", in: Marie-Noëlle Yazdanpanah, Nico de Klerk (Hg.): The Educational Dispositif, Themenheft von TMG. Journal for Media History, Jg. 26 (2023) Nr. 1. – https://tmgonline.nl/articles/10.18146/tmg.836
- Katrin Pilz, "Anatomie – Animation – Audiovision: Medizinische Lehrfilme und die staatlichen Wissenschaftsfilminstitute 1945–1970", in: Wolfgang Schütz, Felicitas Seebacher, Hans-Georg Hofer, Brigit Nemec (Hg.): Medizin in Wien – Kontinuitäten und Brüche im Kontext internationaler Veränderungsprozesse, Wien: Vienna University Press/V & R unipress 2022, S. 213–235. – https://doi.org/10.14220/9783737013932.213
- Joachim Schätz, "No Instructions, Just Some Advice: Agricultural Film and the Pedagogy of Consulting in 1950s and 1960s Austria", in: Katrin Pilz, Joachim Schätz (Hg.): Educational Film Practices, Themenheft von Research in Film and History, Jg. 5 (2023) Nr. 5. – https://film-history.org/index.php/issues/text/no-instructions-advice
- Marie-Noëlle Yazdanpanah, "Through Ice and Snow. Mountain Films as Educational Films in the 1920s and 1930s", in: Marie-Noëlle Yazdanpanah, Nico de Klerk (Hg.): The Educational Dispositif, Themenheft von TMG. Journal for Media History, Jg. 26 (2023) Nr. 1. – https://tmgonline.nl/articles/10.18146/tmg.838

   
 
  • Deliverable (D5): Overview of the history of educational film aimed at teachers and film educators, available online
- Fallstudie: "Lehrfilm-Organisationen in Österreich: Ein Überblick"
- Timeline
- Zusatz-Element (auf Anfrage von Lehrer*innen): Quellenliste für den Einsatz von Film im Unterricht, erstellt für eine Lehrer*innenfortbildung der Pädagogischen Hochschule Wien zu Film im Deutschunterricht der Sekundarstufen 1 und 2 (März 2022)